تابلو چلنیوم

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چلنیوم یا تابلو چلنیوم چیست؟ کلمه ی چلنیوم به دسته ای از آلومینیوم ها اختصاص داده می شود مه در مقابل شرایط مختلف جوی هوا، مقاومت بالایی دارند و تابلوی چلنیوم ساخته شده از این چلنیوم ها می باشد.

از کاربرد های چلنیوم در تابلو چلنیوم می توان به استفاده در قسمت حروف برجسته ی این تابلو ها اشاره کرد. این چلنیوم ها چون در برند های مختلفی تهیه می شوند، دارای کیفیت های مختلفی نیز می باشند، هم چنین این چلنیوم ها دارای رنگ های مختلفی نیز می باشند.

تابلو های چلنیوم یکی از کاربردی ترین تابلو های حروف برجسته و هم چنین از رقیبان اصلی تابلو های نئون می باشد و می تواند زیبایی خاصی داشته باشد. لامپ های نئون بسیار ظریف بوده و با ضربه های ساده ای شکسته و گاز درون آن ها خالی می شود اما برای روشن شدن تابلو های چلنیوم از لامپ های مخصوصی به نام smd استفاده می کنند که دارای مقاومت و کیفیت بسیار بالایی می باشند که اگر دارای سیم کشی و تقسیم آمپر مناسبی باشند، هیچ مشکلی برای آن ها پیش نخواهد آمد و به راحتی نمی سوزند. در هنگام نصب این لامپ های smd باید دقت کنید تا فاصله ی مناسبی را بین حروف در نظر داشته باشید زیرا در صورت داشتن فاصله ی نا مناسب، شما نقاط تاریکی را در حروف مشاهده خواهید کرد. از نکاتی که باید به آن ها دقت کنید تعداد استفاده از لامپ های smd می باشد زیرا در تعداد بالا، هاله ی از نور را نشان داده و مانع از شفاف دیده شدن حروف خواهد شد.

وسایل مورد نیاز تابلو چلنیوم

ساخت تابلو ها با حروف خای برجسته نیازمند ذوق و سلیقه ی هنرمندانه ای می باشد به همین دلیل می توان به عنوان زیر شاخه ای از هنر از آن نام برد. تابلو ها با حروف های برجسته دارای انواع مختلفی می باشند که از معروف ترین آن ها همین تابلو چلنیوم می باشد. استفاده از  دستگاه های مختلف برای ساخت حروف چلنیوم یکی از راحت ترین و سریع ترین راه های ممکن می باشد ولی همان طور که هر چیزی مزایایی دارد، می تواند دارای معایبی نیز باشد مثلا این دستگاه های ساخت حروف چلنیوم، حروف فارسی را به خوبی برش نداده و مشکلاتی در سایز بندی به وجود می آورند. برای ساخت این تابلو های چلنیوم بسیار زیبا نیازمند وسایل مختلفی می باشید. از عمده ترین وسایل مورد نیاز در ساخت این تابلو های چلنیوم می توان به متر، گونیا، کاتر، سوهان و فرز، آهن ربا و چسب 123 و ... اشاره کرد که شما بدون هر کدام از این وسایل شاید نتوانید به خوبی، کار خود را انجام دهید.

شما باید بعد از این که با استفاده از وسایل نام برده، حروف خود را اندازه گرفته و طراحی کردید، بادی آن را به برش کار یا دستگاه لیزر سپرده تا آن را برای شما برش دهد. باید مراقب باشید که در انتهای برش مقداری لبه ی اضافی برای پرچ شدن به داخل قرار دهید تا امنیت بیشتری داشته باشد و مانع از بریدن دست به خاطر تیزی لبه ها شود.

بررسی انواع وسایل تابلو چلنیوم

همان طور که مشاهده کردید نام برخی از وسایل ساخت تابلو چلنیوم را برای شما نام بردیم. حال قصد داریم این وسایل را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر با آن ها آشنا شویم.

یکی از وسایلی که برای ساخت تابلو چلنیوم نام بردیم گونیا متر می باشد. با استفاده از متر قبل از برش دادن ورق های چلنیوم، باید آن ها را متر کرد زیرا باید دقت داشته باشید که مقداری از لبه های این تابلو ها باید به داخل خم شده و پرچ کاری شود. متر مورد نیاز برای اندازه گیری این ورق ها می تواند متر ساده ی خیاطی یا متر پارچه ای باشد.

 از دیگر ابزار که گونیا می باشد که گونیا یکی از بهترین وسیله ها برای برش دادن مناسب و صاف و یکدست این ورق های می باشد و خروجی های استفاده شده از گونیا بسیار زیبا و مناسب می باشند و کار شما برای برش را بسیار راحت خواهند کرد.

یکی دیگر از این وسایل کاتر ها می باشند که در بین انواع کاتر های موجود، نوع موکت بر آن از مناسب ترین انواع کاتر ها می باشد و در مواقعی استفاده می شود که بخواهند در اطراف حروف، زاویه های مختلفی داده شود. از این کاتر ها به همراه گونیا استفاده می کنند تا این زاویه هایی که قرار است در اطراف حروف داده شود، مناسب تر و با دقت بیشتری باشد.